Idag har jag upptäckt kraften i att kunna skriva, eller åtminstone kunna hantera, APIer.

      Som digital kommunikatör så är jag lite av en hybrid. Ena sekunden så använder jag min naturliga fallenhet för att skapa innehåll som engagerar (kanske en visuellt snygg video eller en smula provokativ text). Andra sekunden så försöker jag samla, analysera och visualisera all data som är kopplad till kommunikationen för att få en bättre helhels-förståelse i hur vi faktiskt ligger till, så att teamet sedan kan lägga nya strategier för att få resultat där vi vill, samt successivt kunna följa upp ifall vi ständigt förbättrar oss.

      För det är väl det som kommunikation ska handla om eller hur? Att lägga grunden för uppfattning av ett varumärke eller beteenden hos personer. Om vi kommunicerar på ett inkluderande sätt så kommer personer känna tillit, och då kanske fråga om de inte förstår något – för att sedan lära sig något nytt. Beteenden, eller hur?

      Så, tillbaka till API’er. Tänk själv att du vill kunna rapportera engagemang i en Facebook- grupp över en månads tid. Hur gör du detta?

      För några år sedan hade jag sagt: “Du får gå in och räkna antalet poster, antalet kommentarer, och antalet likes sedan en månads tid tillbaka”.

      Men tänk så mycket tid det skulle ta från en persons dyrbara vardag att sammanställa allt detta manuellt.

      Istället kan man låta ett API göra jobbet. Stå och tugga litegrann och vips så har du ditt excel med en sammanställning av dina likes, poster, kommentarer.

      Mitt förhållningssätt till den datadrivna delen av kommunikation är att dela upp dina problem i tre kluster:

      • Datainsamling, fullt inlägg och vanligt förekommande utmaningar hittar du här
      • Data-analys, fullt inlägg här, (kanske att du behöver benchmarking, eller en lista att göra join med)
      • Data – visualisering, fullt inlägg hittar du här (attention span, etc)

      API’er skulle jag påstå är en del av data-insamlingen och är ett måste om du ska extrahera data från ett “community-verktyg”, t ex en Facebook – grupp. Se t ex detta community-verktyg (API for Yammer).

      Nu till dagens fundering.

      Ska jag ta hjälp för att kunna dra ut datan? Om jag ändå visste för några år sedan i programmerings-salarna på KTH hur värdefullt detta skulle ha varit för mig på mitt jobb idag så kanske jag hade lagt manken till, eller valt en särskild programmerings-kurs där jag blev proffs på detta. Kan jag lära mig API’et från ovan, genomföra requesten med rätt nycklar, budskap och göra det i Python eller annat valfritt språk, så är jag typ 3 snäpp fram i en sak jag verkligen vill genomföra på jobbet.

      Any thoughts?

       

       

      SHARE
      COMMENTS